Navigatie met filtsinfo verboden in Zwitserland

Zwitserse frankenRijden door Zwitserland is genieten van het mooie landschap waar we doorheen rijden, maar ook heel goed opletten op de verkeersborden in verband met de snelheid. Langs onder andere de snelwegen in Zwitserland wisselen de borden, met daarop hoe hard u mag rijden, heel vaak.
Voor tunnels en in tunnels is de max snelheid meestal 80, maar ook rond grote steden zoals bv rond Luzern wisselt de snelheid van het ene moment op het andere. Wees dus zeer alert hierop tijdens uw reis. Een boete voor te hard rijden wilt u  van de Zwitsers niet ontvangen. De hoogte van de boetes in Nederland verbleken bij wat u van de Zwitsers kunt verwachten.

De laatste jaren is er echter ook veel te doen over het gebruik van navigatie tijdens onze reis en dan vooral over de flitsinfo die in onze navigatiesystemen zit. Frankrijk is niet zo lang geleden vaak over dit onderwerp in het nieuws geweest.

Hierdoor vroegen wij ons af hoe dit in Zwitserland zou zijn.  De Zwitsers zijn tenslotte zo precies en nauwkeurig. We zijn daarom op onderzoek uit gegaan. Omdat via het internet zoveel tegenstrijdige informatie stond over dit onderwerp, hebben we een mail verzonden over dit vraagstuk naar het Zwitserse verkeersbureau. Vandaag ontvingen wij ons antwoord. In Zwitserland is het wettelijk verboden om navigatie met flitsinfo te gebruiken. Het gaat zelfs, net zoals in Frankrijk, nog verder. Ze schrijven dat zelfs de informatie geheel verwijderd moet zijn uit het navigatiesysteem en dat men voor deze software verwijdering men zich het beste kan wenden tot de fabrikant van de apparatuur. Men deelt ons ook mede dat er weinig op wordt gecontroleerd, maar als er een keer gecontroleerd wordt de boete zeer hoog is en de apparatuur in beslag genomen kan worden. Het is zelfs verboden om navigatie met flitsinfo in je auto te hebben. Voor smartphone met navigatie gelden dezelfde regels.

Laten wij nu, ook al kunnen wij de weg naar het Villaggio Olandese wel dromen, altijd met onze Tom Tom aan rijden. Dit rijdt gewoon erg prettig. Afgelopen jaar hebben we met de Tom Tom op onze voorruit geplakt dan ook braaf bij Basel in de rij gestaan totdat we de grens over konden rijden. Geen opmerking gehad hierover of een boete, maar we waren dus wel in overtreding. Een punt van aandacht dus voor onze aankomende reis naar Italië, zeker met in ons achterhoofd de hoogte van de Zwitserse boetes.

Na dit antwoord zijn wij ons nog verder in dit onderwerp gaan verdiepen. Wij rijden ook heel Duitsland door. Hoe zit het daar?Tot onze verbazing is ook hier het rijden met een navigatiesysteem of smartphone met flitsinfo verboden.  Hier gelden precies dezelfde regels. Wel, ook hier hebben wij vorig jaar met onze Tom Tom op onze vooruit geplakt dwars doorheen gereden. Zelfs in België worden deze regels gehanteerd.

De bovenstaande informatie wilden wij u toch niet onthouden. U heeft tijdens uw reis naar het Villaggio Olandese hier tenslotte ook mee te maken. Het is aan u hoe u hiermee wilt omgaan.

De Italianen maken zich hier echter helemaal niet druk om. Hoewel we wel de controles op met alcohol rijden, veel meer en strenger hebben zien worden en ze ook veel regelmatiger met laser onze snelheden controleren, maken zij zich nog niet druk over dit onderwerp. Tenminste nu nog niet.